måndag 16 mars 2009

CeBit 2009-resan eller 35 män och en Eva - Del 2

Dag 3 Lördag 7/3

Dagen började i vanlig ordning med en frukost på hotell Meyn i Soltau, en helt okej upplevelse och idag var frukostvärdinnan både yngre och trevligare(glömde nämna senast att hon som var i matsalen på fredagen var allmänt knepig och gick runt och suckade åt oss stökiga svenskar).
Några var tröttare idag, bland annat min kollega Paul som hade feber och var allmänt sliten efter fredagens mässa. Paul stannade hemma på hotellet och skulle utforska Soltau istället när han hade vilat lite. Vi andra visste vad som väntade och klättrade på bussen, knäckte den obligatoriska ölen och bussades i nästan 1,5 timme till Hannover och CeBit. Bussen körde mer rätt idag kändes det som, fredagens bussresa gick lite i cirklar fick jag för mig men det kan ha varit som man var yrvaken också, en bussresa en dassig morgon på Autobahn kan få den piggaste att bli bitter. På bilden är jag både lite otydlig och trött.


När bussen kommit fram till sit var det tillbaka till mässbesökandet som gällde och ytterligare en dag förflöt och idag gick vi över det vi hade missat/inte hunnit på fredagen samt kollade lite mer på det vi ville se mer av. Gratisprylarna lyste med sin frånvaro på lördagen eftersom alla privatpersoner var där då och varje liten godispåse skulle stjälas. Inte ens fattiga gelebjörnar i småpåsar fanns att tugga på!Lunchen var horribel, allt var väldigt dyrt så man fick hugga något man trodde var gott men tyvärr var inte pizza-biten vi åt någon hit. Tänk er en tunn Billys-pizza med slarvig/lite fyllning och dassig smak av djupfryst så vet ni ungefär vad vi fick för ca 4 euro...på fredagen hade vi tryckt välfyllda baguetter för 50 cent mer, rena himmelriket och välsmakande OCH mättande. Pizzan smakade varken gott eller mättade, colan vi köpte till var sketdyr likaså. Ölen däremot var billig överallt och t.o.m. slut på ett av de stora matställena fick vi höra. Men palla gå på mässa och vara halvfull...dessutom skulle man ju få öl senare på kvällen hade man hört. Istället hittade vi en enorm kundvagn som vi förstås skulle ställa Eva bredvid för att hon skulle bli ännu mindre än vanligt :-)
Jag har glömt att visa foto på porriga mässbrudarna som stod framför allt i hallarna med varor för vanliga konsumenter(=spel,datorkomponenter i majoritet) Här får ni Arctic Coolings förmågor bakifrån...oj,det där lät lite fel.

Annars förflöt mäsan relativt snabbt ändå på lördagen och vi drog oss mot Münchener Halle för kvällens aktiviteter i förtid, redan vid kl 17...givetvis satt det ett bra gäng där redan så vi högg in på en öl direkt förstås...eller Eva och Björn bangade och tog Cola istället. Nu talar vi inte öl utan ÖL, 1 liter innehåll i en enorm sejdel som säkert vägde 3-4 kg bara den....tung var den iaf. Nedan ser ni en av våra imponerande servitriser, shit vilken vikt att släpa alla ölsejdlar åt höger och vänster. Man vill inte gärna mucka med de där Heidisarna, de äter såna som mig till frukost.
Nåväl, kvällen fortlöpte ytterst trevligt även om jag har lite luckor i handlingen då och då sista timmarna. Traditionell tysk mat och liveunderhållning med två olika band. Galna asiater vid borden bredvid. Skojiga hattar och horn för 20 euro styck(jag var inte full nog att betala såna summor vilket jag är tacksam för). Jag och Eva dansade på bordet när vi fortfarande var ganska nyktra, en tysk vakt kom och markerade vänligt men bestämt att vi skulle gå ner så vi tyckte det var bäst att lyda. Dansade man på stolarna var det helt okej dock så detta skedde en hel del under kvällen. Promilletester skedde under kvällen, söta tjejejr gick omkring med promillemätare och kollade läget om man ville, bara en lustig sak som hände. Jag har helt ärligt aldrig varit med om något mer galet i festväg, bara en sådan sak som att inget bråk förekom vad jag upptäckte(vi var ändå 3000+ i lokalen). Så här glad blev jag när jag fick en öl:
Naturligtvis kan vi bjuda på lite film ifrån kvällen också, håll till godo:




Som ni ser var det inte bara Ompa Ompa som erbjöds och ungefär när den här videon spelades in var det som fetast ös. Ringdans runt hela lokalen och dans på stolar och bord förekom fritt, tydligen blev det mer och mer okej ju längre kvällen gick att steppa på borden.
Så småningom gick bussresan hem och jag minns att det groggades mer på bussen hem och att vi kom hem och la oss, sedan var det många som inte mådde så bra under natten, undertecknad inkluderad. Men va fan, kul hade vi!!!

Dag 4 Söndag 8/3

Fy fan, det var inget kul att gå upp idag...man mår som man förtjänar men jag kom upp och käkade lite frukost. Paul som hade utforskat Soltau under gårdagen var iaf så rolig att t.o.m. jag i min bakfylla inte orkade vara bitter. Han hade testat Badhuset i Soltau som var ganska exklusivt tydligen, kostade 15 euro att gå in där(!). - "Fy faen! Alle vaer nåkna!" utbrast han på svengelska(Paul är irländare) och förklarade att han hade blivit överraskad av den tyska nakenheten där män och kvinnor bastar/badar nakna tillsammans. Frukosten var annars ganska lugn och tyst, ingen var särskilt pigg...det såg ut som om Blitzen hade slagit till.
Upp på rummet efter frukosten och slänga ihop det sista och stuva in sig på bussen. Björn var sen och kom sist på bussen, varför är vi inte förvånade? :-)
Jag var riktigt jävla trött på bussresan hem men var åtminstone inte illamåendes trots en ganska fin bakfylla. Stoppet på Bordershop på vägen hem innebar matstopp för min del och att trycka en taskig kycklingbaguette och Cola...någon sprit blev det icke!

Båtresan Puttgarden-Rödby var rätt okej, jag käkade pommes och köpte Lakrisal+Cola. Annars var det mest en transportsträcka som allt annat och innan vi visste ordet av var vi hemma i Landskrona igen och lastade över våra prylar i bilen och körde hem till Helsingborg.

Totalt sett en förbannat trevlig resa som jag gör om vilken dag som helst om jag får chansen, med justering för jämnare alkoholintag. En ytterligare massa bilder och filmer finns att skåda i vårt residens gott folk. Jag har missat tusen saker minst men de kan vi ta över en öl vid tillfälle!

Nu är jag trött i fingrarna så screw you guys, I'm going to the sofa...
För övrigt med en fin förkylning som man dragit på sig, ni vet hur det är när en man är förkyld :)

3 kommentarer:

Splat sa...

Jeflar vad långt inlägget blev, ändå körde jag bara på frihand utan att tänka...lol

Martin sa...

Bra jobbat. Men inget inhandlat på bordershopen? Vafalls?

Splat sa...

Ja jag vet, fail. Jag var fullt upptagen med att återställa min hälsa med en "Small tasteless chicken baguette". Nivån "Münchener Halle" tog hårt! Men det finns sprit&öl hemma :-)