fredag 13 mars 2009

CeBit 2009-resan eller 35 män och en Eva - Del 1

Jaha, då ska jag försöka göra en liten ytterligare redogörelse över Cebit 2009.
Får nog ta det dagvis och kommer inte att dra alla detaljer, de får ni fråga mig om så får jag berätta mer sen. Eva fick alltså en plats då min kollega Jocke blev sjuk lagom till avfärd, taskigt läge för honom men desto trevligare för Eva :-) Resan var ju betald och ingen annan gjorde anspråk på biljetten plus att chefen gav sitt OK. Dessutom hade den gode Björn Jönsson fått samma favör av sin chef som tyckte att det var ett bra tillfälle att få influensa likaså. Min kollega Paul var också med på resan vilket var trevligt.

Dag 1 Torsdag 5/3

Resan började i Landskrona kl 15 där vi först bjöds på en helt okej middag med självservering, redan här knäcktes den första ölen ;-) Ca en halvtimme senare var det dags för inkvartering i den gigantiska lyxbussen, tog en stund att packa in allt då vi var 36 pers+chaufför. Väl på bussen påbörjades en lång resa ner till Soltau där hotellet låg. Resan gick via Öresundsbron, färja Rödby-Puttgarden och därefter Autobahn/landsväg ner till Soltau. Vi plockade också upp en dansk utanför Köpenhamn. Bussen var väldigt välutrustad med såväl bar och stor soffa som dansgolv med discolights. Det fanns oräkneligt många flak öl, läsk, mineralvatten på bussen och dessa fylldes dessutom på under resans gång.

Det var en till sist ganska trött och halvpackad besättning som steg av nere i Soltau(låter som ett gammalt koncentrationsläger). Jag och Eva var dock relativt nyktra vid detta laget och fick fixat ett dubbelrum som vi snabbt stuvade in oss i för att därefter springa(nåväl) ut på stan med några andra. Vi frågade den gamla nattportiern om vägbeskrivning till närmaste pub på knackig tyska men han skickade förstås oss till en pub några hundra meter bort, senare fick vi veta att det låg en pub i samma hus runt hörnet men uppenbarligen var inte tysken deras bästa polare eller så tyckte han bara att vi skulle luras iväg någon annanstans på ren jävelskap. Vi fick iaf varsin öl och gick hem ganska snart igen då stället Alexanders stängde vid midnatt.
Därefter blev det sänggående på det ganska hyfsade hotellrummet med det enorma badrummet med den störiga tidsinställda fläkten(tände man i taket på badrummet så satte den rassliga fläkten igång och slutade inte förrän ca en kvart efter man släckt).

Dag 2 Fredag 6/3

Dagen började med frukost i den ganska trevliga hotellrestaurangen och vi var ganska trötta efter en något störd nattsömn pga dels högljudda grannar och dels tunna fönster och en väg precis utanför = mycket trafikbuller frampå morgonen. Efter frukost och förberedelser på hotellrummet så vandrade vi till bussen och satte oss för 1,5 timmes resa söderut till Hannover och CeBit! Obligatorisk öl inmundigades på bussen och när man rullade in mot mässområdet fattade man varför alla sagt att CeBit inte är likt något annat, jisses vad stort! Enorma parkeringar och runt ca 30 olika mässhallar. Vi parkerade på Ost 13 och därifrån vandrade vi in på mässan och checkade in med våra biljetter. Det första som mötte oss var Arnold Schwarzenegger, tyvärr bara på väggen(han fanns dock som vaxmodell inne på området i naturlig storlek, tagen från Terminator 2).

Därefter påbörjades vandingen inne på CeBit med otaliga monterbesök. Varje mässhall hade egna toalettutrymmen, ibland flera, och oftast mer än en matmöjlighet så då fattar ni lite hur stort det är. Galet! Man kunde tro att toalettköerna skulle vara långa men otroligt nog köade jag inte en enda gång och allt var städat och snyggt, imponerande tyskt arbete. Mässan innehöll allt inom teknik och lite till, enormt intressant men man hann inte titta på allt i detalj och jag kommer inte berätta om det i detalj heller men mycket nyheter var det och fokus låg på miljövänlig IT bland annat. Gainwards monter var ganska fet!

Jag och älsklingen vandrade runt med Jönsson på mässan hela dagen och när vi satte oss på bussen kl 18 på kvällen så var vi rejält trötta i benen och ryggen. Det var dock inte värre än att man kunde knäcka en öl till eller två för att vid hemkomsten bege sig till Brauhaus Joh. Albrecht. Där erbjuds det Jägarschnitzel och färskbryggt öl, mumma! 60 liter färsköl var reserverad i förväg till vårt sällskap :-) Efter några timmar där så vandrades det hemåt igen, vi gick förresten lite vilse på vägen dit men vår reseledare hade inte koll riktigt på var vi skulle gå...på vägen hem gick det lustigt nog bättre trots viss fylla. Vi var väl hemma runt 22:45 och då skulle det sovas, mycket skönt!

Nu pallar jag inte redogöra för mer idag så ni får vänta tills jag hinner sätta mig igen de närmaste dagarna. Dessutom väntar middag hemma hos Bengtsson strax och vi kan ju inte göra honom besviken!