lördag 15 augusti 2009

It's as easy as D(H)ell!

De flesta i min omgivning har inte undgått att höra att min ca 8 månader gamla Dell-dator tyckte att onsdagen 12/8 2009 var en bra dag att dö på. Eller åtminstone hårddisken. Det är underbart när man kommer hem efter tredje arbetsdagen sedan semestern och tycker att "Ja nu skulle det sitta skönt med lite slösurf...". Men I'm so fucked! Datorjävelen vägrar starta och är seg i bios samtidigt som hårddisklampan lyser konstant, efter ca 2 minuter har datorn spelat en glad trudelutt som körs på repeat tills man trycker på en knapp. Mitt vardagsrum låter som en C64 på jazztobak! Great!

Jag hade turligt nog hunnit med att säkerhetskopiera allt viktigt(vad jag vet, blir väl surprise sen). Vilken dag som helst tänkte jag köra en skiva med en firmware-fix som Dell varit snälla nog att skicka ut till mig häromveckan. Det var bara det att när man kollar på nätet inser man att Seagate hade gått ut med info om firmware-problemet redan i vintras och att det var ett stort problem. Dvs det kunde ha hänt mig för länge sedan. Tack Dell för att ni bara "rekommenderar" era kunder att köra firmware-fixen när ni istället borde uppmana kunderna att göra detta,dessutom ett halvår för sent. Inte ett sketet mail med information om hur allvarligt detta är utan bara ett brev. Däremot har jag fått information om alla bra affärer jag kan göra om jag köper en ny dator av Dell på nätet, minst 2-3 gånger i veckan. Vad bra att man prioriterar rätt!

Grädden på moset kom när jag inte kom i kontakt med Dell dagen efter kraschen på något sätt, blev bara bortkopplad på telefonen hela tiden i knappträsket. Försökte med att välja andra datormodeller att få support på men icke. Chatt-funktionen på deras supportsidor fungerade inte och hänvisade till telefonnummerna jag inte kom fram på. Jag skickade ett surt mail som jag inte fått svar på än trots deras målsättning att svara inom 24 timmar. Okej, jag skiter i att jag inte fått svar på mailet än för igår kom jag fram på telefon igår eftermiddag trots problem någon gång även då. Jag fick hjälp av en trevlig kille som lyssnade och räddade deras arsle genom att erbjuda toppenservice. Återigen har en serviceminded supportkille räddat sitt företag, jag känner igen mig i sitsen.

Nu kommer en ny disk till mitt jobb med UPS på måndag, till jobbet eftersom jag inte är hemma dagtid. Samtidigt kan jag lämna min gamla disk till UPS så tar de hand om den. Bra Dell!
Tyvärr hjälper de inte mig med att installera om min dator vilket är extremt tråkigt.

Jaja, det ska bli kul att se om de reflekterar över mitt sura mail jag skickade när jag var som mest förbannad. Sverker Olofsson kan slänga sig i väggen!

Trots detta skulle jag kunna rekommendera folk att köpa en Dell-dator, det var en Seagate-disk som var dålig och det kan inte Dell hjälpa. Dock kunde de varit snabbare med att varna för problemet med diskarna, brevet med varning+fix kom troligen till mig eftersom det var ett riktigt stort problem och de var tvungna att göra något. Men snigelpostår 2009, är ni ett IT-företag eller inte? Lägg ett mail med en länk där jag kan ladda hem fixen, brevet kan man skicka lite senare som en säkerhetsåtgärd men man behöver inte skicka skivan till alla utan skriv då att man ska kontakta er för att få hjälp med att få fixen på bästa sätt dvs nerladdning eller skiva i nödfall. Då har man sparat både hårddiskar och miljön. Så det så.

Inga kommentarer: