måndag 3 augusti 2009

Ännu ett spel avklarat

Längesen man skrev något här men det är semester för min del. Semester betyder för mig lata dagar och oftast en hel del tv-spel. Det har dock inte blivit så fruktansvärt mycket av den varan under årets semester men idag blev det utmärkt tillfälle med nackspärr och skitregn i stort sett hela dagen. Vilken tur att man inte skulle spela Wii med tanke på nacken!

Jag ägnade mig åt att klara Final Fantasy VI idag, det har varit ett projekt på ca 2 månader tror jag att det är. Ett gammalt hederligt rollspel som har åldrats hyfsat värdigt för att vara sedan 1993 eller vad det nu var. Grafiken är det väl framför allt som ser (skit)gammal ut medan musiken har sin charm och spelsystem+handling är bra än. Att folk idag orkar spela igenom ett över 15 år gammalt rollspel får ses som gott betyg tycker jag. Jag förstår att FF VI var fantastiskt en dag, idag är det "bara" en 8/10 på min skala. Men jag spelade igenom det eftersom det är ett spel man bör ha spelat om man gillar rollspel vilket jag tycker att man bör göra även om jag är allätare så att säga...

Min vana trogen "grindade" jag lite väl mycket på slutet i oro över att inte kunna piska slutbossen men det löste sig. För er oinvigda som inte vet vad "grinda" är för något så innebär det kortfattat att man dödar fiender i ett rollspel enbart i syfte att erhålla erfarenhetspoäng, pengar och diverse bonusar, inte för att det är kul eller för att man måste för att få spelet att löpa på. Det är skittråkigt att grinda, jag grindade 10 timmar ca men så spöade jag också skiten ur slutbossen på första försöket trots att jag inte ens i närheten hade bästa utrustningen(jag visste inte på förhand att jag inte skulle få välja utrustning innan fighten). Bland annat missade jag föremål för att kasta magi i princip gratis och föremål som skyddar mot samtliga negativa statusförändringar, dvs hade jag haft koll på utrustningen så hade det bara sagt smack.

Nu har jag lyxproblemet att jag inte kan bestämma mig för vilket spel jag ska spela nu, måste ta en funderare på vad jag vill spela och på vilken konsol. Happy happy joy joy! Eller tja, jag lirar alltid något random spel på Nintendo DS men det räknas inte :P

För att fira min triumf på FF VI ska jag avnjuta en god Kriek medans jag funderar över vilket nästa spel som blir mitt nästa offer! Det förtjänar jag om inget annat efter att ha varit ute och sprungit i detta skitvädret ikväll!

2 kommentarer:

LillEva sa...

grattis älskling.. men jag tyckte att du har suttit och spelat en hel del ändå under semestern.. du har ju spelat mer nu än när du jobbade :) hoppas nacken känns bättre idag.. älskar dig!

Splat sa...

Tack :) Men jag spelade faktiskt knappt något alls de första två semesterveckorna. Älskar dig med, nacken överlever.